Gatsbying: de nieuwste datingtrend die je waarschijnlijk zelf al toepaste

Het is geen geheim meer dat sociale media de manier waarop we daten volledig getransformeerd heeft. De dagen waarop we uren nadachten over wat we naar onze potentiële match moesten sms’en zijn dan ook haast voorgoed verdwenen. Tegenwoordig gebeurt er veel meer dan dat. Mensen ‘Gatsbyen’ erop los.
close up photo of man wearing black suit jacket doing thumbs up gesture

Photo by Lukas on Pexels.com

“Excuseer, we doen wat?”, hoor ik u al denken. Wel, voor u denkt dat u dit nog nooit gedaan heeft, denk even na. Postte u ooit al een foto op Facebook, Instagram of Snapchat in de hoop een ‘like’ te krijgen van een bepaald persoon? Dat is Gatsbyen. De nieuwste datingtrend heeft zijn naam te danken aan de novelle van F. Scott Fitzgerald. Voor de mensen die minder boekenwurm en meer filmfanaat zijn, jullie zagen misschien de film ‘The Great Gatsby’ wel met Leonardo DiCaprio.

Laat me je geheugen even opfrissen. Jay Gatsby organiseert de meest extravagante feestjes om de liefde van zijn leven, Daisy Buchanan, volledig in te palmen. Maar in tegenstelling tot Gatsby hebben de meeste van ons 1) geen geld om elke dag zo’n dure feestjes te geven. 2) Daar helemaal geen tijd voor. 3) Sociale media ter beschikking. Dus in plaats van al je geld op te doen, stuur je een foto de wereld in waarvan je zeker bent dat hij de aandacht van je crush zal trekken en hoop je dat je zo te weten komt of de interesse wederzijds is.

De aanpak is volledig anders dan een foto posten in de hoop een heleboel likes te krijgen in het algemeen. Je wil hierbij de aandacht trekken van een bepaald persoon. Julie Spira, online datingexpert, meent dat mensen deze techniek vooral toepassen omdat er minder risico bij komt kijken. “Je trekt op een passieve manier hun aandacht en hebt geen kans om een blauwtje te lopen.”

Maar Spira waarschuwt ook voor de keerzijde van Gatsbying. Ze stelt dat er vaak te veel waarde wordt gehecht aan kiekjes op sociale media. “Een foto leuk vinden en een reactie nalaten geeft vaak snel de indruk dat iemand je leuk vindt.” Daarnaast kan ook net het omgekeerde. Het is niet omdat iemand niet even actief is op sociale media, dat die persoon je niet ziet zitten.

Dus, to Gatsby or not to Gatsby?

“Als je aantrekking opbouwt via sociale media kan dat werken maar het kan zijn dat je ook gewoon vrienden blijft”, meent Spira. Maar als het oude gezegde ‘out of sight, out of mind’ klopt dan lijkt het ergens wel logisch dat geregeld in het oog van je crush springen een goede tactiek is om de aandacht te trekken. Het ergste wat er met Gatsbying kan gebeuren is dat je valse hoop krijgt. Wie niet waagt, niet wint!

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.