Kleine goestinkjes: ze willen je iets vertellen

two cookies on black ceramic plate

Je wil een kilootje kwijt, maar snoep, chips of chocolade zijn nooit ver uit je gedachten. We kunnen ervan meespreken. Maar wat betekenen die ‘goestinkjes’ eigenlijk? En vooral: hoe voorkom je een uitschuiver?

’T LIGT AAN JE HORMONEN

Meestal heeft ‘goesting’ niets met honger te maken, maar alles met hormonen. “Het is iets typisch vrouwelijks,” weet Libelle-diëtiste Annelies. “Mannen snacken als ze blij zijn,  vrouwen zwichten sneller als ze triest zijn. Als je toegeeft aan je zin in snoep komen er namelijk gelukshormonen vrij. En omdat je dat plezierig gevoel zo lang mogelijk wilt behouden, kun je maar moeilijk stoppen eens je bent begonnen.”

WETEN = MINDER ETEN

Leer je ‘goestinkjes’ kennen en begrijpen. Als je weet waar ze vandaan komen, wordt het vast makkelijker om eraan te weerstaan.

GOESTING IN CHOCOLADE

BETEKENIS

Je lichaam heeft nood aan magnesium.

VERKLARING

Je lichaam neemt magnesium slecht op (bijvoorbeeld door vermoeidheid) of je verliest te veel magnesium tijdens het zweten en plassen (bijvoorbeeld door stress of intensief sporten). Ook je menstruatie of anticonceptiepil kunnen een reden voor het tekort zijn.

OPLOSSING

Ga voor magnesiumrijke alternatieven zoals zonnebloempitten. Kun je toch niet weerstaan aan chocolade? Ga dan voor de puurste: die bevat het meeste magnesium én de minste suiker.

GOESTING IN SNOEPJES

BETEKENIS

Je bent vermoeid.

VERKLARING

Als je langer wakker bent, verbruik je meer energie dan goed voor je is. Het is dus niet vreemd dat je na een lange werkdag snakt naar een snoepje. Daarbij komt nog dat de hormonen die je hongergevoel regelen uit balans zijn wanneer je moe bent. Een Amerikaanse studie uit 2012 is daarvan een mooi voorbeeld. Proefpersonen die ’s nachts  80 minuten langer sliepen, aten overdag maar liefst 550 calorieën minder!

OPLOSSING

Neem in plaats van een snoepje iets met traagwerkende koolhydraten, bij voorkeur in combinatie met eiwitten: dat houdt je lang gevuld. Bijvoorbeeld een appel met pindakaas of bessen met yoghurt.

GOESTING IN CHIPS

BETEKENIS

Je drinkt wellicht te weinig water. 

VERKLARING

Als je te weinig water drinkt, raakt je lichaam ontregeld. Het denkt dat het meer zout nodig heeft om vocht vast te houden, en dus krijg je zin in zoute hapjes, zoals chips.

OPLOSSING

Drink voor je begint te knabbelen een glas water. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vijftien minuten voor hun maaltijd een glas water drinken onbewust dertien procent minder eten.

GOESTING IN BROOD EN PASTA

BETEKENIS

Je hebt een emotioneel dipje.

VERKLARING

Je lichaam schreeuwt om serotonine: het gelukshormoon dat vrijkomt als je koolhydraten eet.

OPLOSSING

Zoek naar alternatieven om jezelf uit de put te halen: bel een vriendin op of neem een ontspannend bad.

GOESTING IN ROOMIJS

BETEKENIS

Je lichaam wil gezonde vetten.

OPLOSSING

Neem bijvoorbeeld een handje walnoten: minder suiker, veel eiwitten én gezonde vetten!

GOESTING IN EEN HAMBURGER

BETEKENIS

Je bent wellicht ongesteld.

VERKLARING

Snak je naar vlees tijdens je maandstonden? Heel logisch: je lichaam hoopt zo het nodige ijzer, B12 en foliumzuur binnen te krijgen. 

OPLOSSING

Ga niet voor de vetste vleessoorten, maar wissel rood vlees af met biologisch vlees. Daarin zitten geen hormonen of antibiotica.

GOESTING IN AUGURKEN

BETEKENIS

Je bent wellicht zwanger.

VERKLARING

Die is er voorlopig nog niet. Sommige experts vermoeden dat veranderende hormonentijdens de zwangerschap er iets mee te maken hebben.

OPLOSSING

Eet tijdens je zwangerschap vooral wat je wilt, maar hou het wél gezond! Dat is ook belangrijk voor je baby.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.