4 tekenen dat je eenzaam bent (maar zo pak je ze aan)

51077060_10216082560851074_1915467367186432000_n

Of je nu verhuisd bent, een nieuwe job hebt of op een nieuwe school zit, af en toe kan je je wel eens eenzaam voelen. Heel normaal, maar soms kan te veel eenzaamheid een negatief effect hebben op onze mentale en fysieke gezondheid. Zo zou te veel eenzaamheid het risico op vroegtijdige sterfte met 26 procent verhogen. Dringend tijd om er iets aan te doen dus.

1. Je kan in een recordtempo bingewatchen
Heb jij meteen alle seizoenen van Lost nog eens bekeken toen ze op Netflix verschenen? Dan is de kans groot dat je je onbewust eenzaam voelt. Een studie van de universiteit van Texas onthulde immers dat mensen die zich alleen en depressief voelen, meer bingewatchen dan anderen.

2. Je weet wel hoe je je moet gedragen, het lukt gewoon niet
Aan de hand van een reeks van vier experimenten, ontdekten professor Megan L. Knowles en haar team dat eenzame mensen meer sociale vaardigheden hebben dan zij met veel vrienden, maar dat ze dichtklappen wanneer ze deze vaardigheden in de praktijk moeten toepassen. Als je nog eens moeite hebt met het praten over koetjes en kalfjes in bepaalde situaties, bedenk je dan dat je er waarschijnlijk beter in bent dan je denkt.

3. Alleen zijn voelt niet als me-time, het voelt eenzaam
Alleen zijn is iets heel anders dan wat verdiende me-time af en toe. Zo nu en dan bewust tijd alleen doorbrengen heeft een heleboel voordelen voor onze gezondheid. Het geeft ons tijd om onze batterijen weer op te laden, te ontspannen en doen waar we zelf op dat moment zin in hebben. Eenzaamheid, daarentegen, voelt heel anders. Heb je problemen met slapen, voel je je angstig of depressief en grijp je vooral naar de afstandbediening van de televisie of Facebook, dan ben je waarschijnlijk eerder eenzaam.

4. Je bent een fervente Facebook-bezoeker
Een onderzoek aan de universiteit van Michigan wees uit dat we sneller Facebook openklikken wanneer we ons eenzaam voelen. Hoewel Facebook er niet automatisch voor zorgt dat we ons nog meer alleen voelen, kan het kijken naar het leven van anderen ons wel met ongelukkige gevoelens opzadelen.

 thinkstock

Wat kan je doen?
De eerste stap is om toe te geven dat je eenzaam bent. “Pas wanneer je het probleem kan identificeren, kan je beginnen nadenken over de oplossing,” vertelt klinisch psychologe Lauren Kachorek. “Je moet er achter komen wat eenzaamheid voor jou precies betekent en waarom je je zo voelt. Dat is de beste remedie.”

Groepsgevoel
Of het nu een leesclub of sportploeg is, zoek aansluiting bij een groep met dezelfde interesses. “Als je je lid maakt van een groep waarmee je iets gemeenschappelijk hebt, garandeer je dat je deelneemt aan activiteiten die voor jou iets betekenen en dus het beste in jou naar boven halen,” verklaart psycholoog Lesli Musicar. “Wanneer je je op je gemak voelt tijdens die activiteiten, zal je je meer verbonden voelen met de mensen in je omgeving omdat je iets gemeenschappelijk hebt.”

Help anderen
Niet zo’n grote fan van groepsactiviteiten? Probeer eens een ander te helpen. Empathie helpt met sociale angsten en vriendelijk zijn kan eenzaamheid verzachten. Zelfs wanneer die ‘ander’ een huisdier is. “Kinderen opvoeden, lesgeven, voor dieren zorgen, het zorgt er allemaal voor dat de eenzaamheid afneemt,” schreef “The Happiness Project”-auteur Gretchen Rubin op haar blog.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.