Stilte in Jezelf Vinden: 6 Manieren

Echte stilte is een luxe die in ons land helaas nog maar schaars is. Naar echte stille gebieden zul je goed moeten zoeken. Toch heeft stilte en rust een heilzaam effect op de geest en je geluk. Met deze oefeningen vind je makkelijk stilte, tenmidden van de drukte.
42885672_10214836063149414_1931428380486402048_n.jpg

Stilte in jezelf vinden, midden in de drukte

De wereld kan nog zo snel draaien, het is mogelijk om je tijdelijk af te sluiten voor dit ‘lawaai’ en stilte in jezelf te vinden. Stilte zorgt voor minder mentale stress waardoor je dichter bij jezelf komt te staan. Door af en toe de rondvliegende gedachten te kalmeren ontdek je een andere manier van leven.

De onderstaande oefeningen zijn eenvoudig uit te voeren in het dagelijks leven. Ze laten je kennismaken met de kracht van stilte en helpen je ontdekken dat korte momenten van rust en stilte enorm veel effect kunnen hebben.

1. Breng je houding in balans

Ga staan met je voeten op schouderbreedte, adem diep in en breng je armen boven je hoofd. Rek jezelf even helemaal uit, en probeer zo ver mogelijk uit te rekken door met je handen steeds hoger te klimmen (alsof je een ladder op klimt).

Ontspan vervolgens je armen en laat ze langs je lichaam hangen. Ontspan je schouders en adem diep in door de neus en uit door de mond terwijl je je navel intrekt bij de uitademing. Stel jezelf voor dat je een met een touwtje aan je kruin zachtjes omhoog wordt getrokken. Zo voel je je rug rekken. Blijf zo een paar minuten staan en focus je op je ademhaling.

2. Focus op je ademhaling

Deze oefening kun je overal uitvoeren: in de auto, in de rij voor een nieuw paspoort, thuis op de bank, in de trein, onder de douche en ga zo maar door.

Sluit je ogen. Adem diep in door de neus en uit door de mond. Zorg dat je onderbuik bij inademing omhoog komt, niet je borstkas. Na een paar keer diep ademhalen kun je rustiger ademhalen. Focus je op de lucht die naar binnen stroomt door de neus. Laat deze lucht even in je longen, en voel hem dan weer zachtjes naar buiten stromen door je mond.

Deze oefening maakt je al direct rustiger. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld zenuwachtig bent. Hou het zo lang vol als je wilt.

3. Doe 10 minuten niets

Zet een kookwekker en ga gewoon ergens zitten waar niemand je stoort. Dit kan thuis op de bank zijn, of bijvoorbeeld in de tuin. Doe niets totdat de kookwekker gaat. Kijk niet op je horloge, zoek niet naar oplossingen op problemen, stel jezelf geen vragen. Je hoeft niet te visualiseren en geen speciale houdingen aan te nemen.

Geniet van deze eenvoudige 10 minuten voor jezelf. Hierdoor vind je meer ontspanning en rust. Hoewel je in het begin misschien snel onrustig wordt zul je merken dat het iedere dag makkelijker wordt. Zie de 10 minuten niets doen als een investering in de rest van de dag, je zult je rustiger voelen en minder stress ervaren.

4. Visualiseer een stille plek

Onderzoek toont aan dat je hersenen eenvoudig voor de gek te houden zijn. Het ervaren van stilte kun je visualiseren met nagenoeg dezelfde effecten als wanneer je echt in stilte zou baden.

Hoe je dit doet? Ga zitten of liggen op een rustige plek en visualiseer een rustige plek. Voel jezelf ronddobberen op een luchtbed in een windstil bergmeer. Of voel hoe de zon je lichaam verwarmt op een prachtig strand. Of misschien lig jij in gedachten graag in een mooie bloementuin.

Maak de ervaring zo echt mogelijk voor jezelf. Ruik de omgeving, voel de omgeving en proef en hoor wat je zou horen als je echt zou zijn. Maak jezelf echter niet te druk als je het niet helemaal perfect kunt visualiseren, als je het maar een paar korte momenten ‘voelt’ is het al goed. Visualiseren is iets dat je moet trainen, je zult er iedere dag beter in worden.

5. Focus op je houding

Voer de eerste oefening uit, maar nu met een variatie. Breng, wanneer je recht staat, je handen voor je buik en houd ze tegen elkaar. Focus je vervolgens met je gedachten op je handen. Voel de warmte en de energie stromen. Doordat je je best doet om je handen voor je te houden focus je je aandacht makkelijker waardoor je minder snel wordt afgeleid door afleidende gedachten.

6. Ga twintig minuten bewegen

Beweging kan een vorm van meditatie zijn als je kiest voor een herhalend patroon. Je kunt hierbij denken aan bewegingsvormen als zwemmen, fietsen, dansen, wandelen, hardlopen, yoga of roeien.

Houd deze beweging zo’n 20 minuten vol en merk hoe je langzaam stilte in je hoofd krijgt omdat je al je focus richt op de beweging. Naast de geestelijke rust zorgt beweging ook voor lichamelijke ontspanning waardoor deze manier van ontspannen erg praktisch en effectief is.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: