9 Redenen waarom dansen goed voor je is

Dat Vlaanderen van dansen houdt, blijkt uit de populariteit van talloze dansprogramma’s op tv. De eerste audities voor So You Think You Can Dance gisterenavond op VTM stelden de dansliefhebber weer niet teleur. Maar wat velen niet beseffen is dat je zelf ook baat kunt hebben door uit je zetel te komen om wat danspasjes te zetten. Het is namelijk onder meer een geweldige manier om gewicht te verliezen, stress te bestrijden en vrienden te maken.
Studies hebben aangetoond dat dansen een goede manier is om je lichaam en geest gezond te houden. Wat houdt je dus nog tegen?





1. Gezond verouderen
Volgens een studie in The New England Journal of Medicine is dansen goed voor je geheugen en kan dit het ontwikkelen van dementie op latere leeftijd voorkomen. Sport kan volumeverlies van de hippocampus omkeren, dit is het hersendeel dat het geheugen controleert. De hippocampus krimpt namelijk van nature door het verouderingsproces. Het gevolg? Een slecht geheugen en in sommige gevallen zelfs dementie.

2. Betere flexibiliteit
Pliés en spagaten, wist je dat de sierlijke oefeningen die je balletdanseressen vaak ziet maken niet alleen mooi voor het oog zijn?  Deze maken het lichaam ook flexibeler en minder stijf. Je hoeft daarom geen pointes aan te trekken, je kan ook thuis eenvoudige stretchoefeningen uitvoeren voor een gelijkaardig effect. Al snel zou dit moeten helpen bij gewrichtspijn en stramme spieren na het sporten.

3. Ontspannen
Voel je je een beetje gespannen of zeurt je baas vaak aan je hoofd de laatste tijd? Zoek jezelf een danspartner uit, draai de volumeknop open en zet bijvoorbeeld een tango in. In een studie die verscheen in Journal of Applied Gerontology hebben onderzoekers ontdekt dat partnerdansen met een partner en muzikale ondersteuning het antistressmiddel bij uitstek is.

4. Antidepressivum 

Dansen kan je een mentale boost geven, dat blijkt uit een onderzoek naar de effecten van dansen op mensen met een depressie. Patiënten die deelnamen aan een intensieve en vrolijke dansles vertoonden minder symptomen en voelden zich vitaler. Heb je last van een winterdipje? Zoek wat gezelschap en probeer je beste dansmoves uit.

5. Goed voor je hart
Dansen is een goede bezigheid voor wie risico loopt op cardiovasculaire ziekten. Een Italiaanse studie heeft aangetoond dat bij patiënten van hartfalen walsen een gezonder hart, vlottere ademhaling en betere levenskwaliteit in de hand werkte.

6. Afvallen
Aerobics (vervang door ‘Dansen’) is net zo efficiënt als fietsen en joggen om kilo’s kwijt te spelen en spieren op te bouwen, dat beweren onderzoekers in de Journal of Physiological Anthropology op basis van een onderzoek.

7. Evenwichtiger door het leven
Als je schrik hebt om te vallen, dan kunnen danslessen voor mentale rust zorgen. De Journal of Aging and Physical Activity zegt dat tangodansen het evenwicht bij ouderen verbetert. Dansen vraagt namelijk om snelle bewegingen en een goede houding. Zo stimuleert regelmatig dansen om stabiel te staan en meer controle over je lichaam te krijgen.

8.Je wordt socialer

Dansen doe je meestal niet in je eentje. Als je samen met andere mensen danst wordt je socialer. Je leert samen te werken en je in te leven in andere mensen.

9.En… het is goed voor je seksleven!

Tijdens het dansen leer je je lichaam kennen. Je wordt je bewust van jezelf en je leert hoe je lichaam zich kan bewegen. Het is dan ook geen geheim dat dansers goed zijn in bed.

Dit is een samengesteld artikel, ziehier de bronnen:

Bron 1

Bron 2

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.