Steeds meer alleenstaanden: eindelijk een kookboek voor ‘solo kokers’

De meeste singles koken niet lekker voor zichzelf. Janneke Vreugdenhil schreef een kookboek voor de groeiende groep ‘solo kokers’.

agriculture basket beets bokeh
Photo by Pixabay on Pexels.com

Ongeveer drie miljoen eenpersoonshuishoudens telt Nederland op dit moment. De verwachting is dat dit aantal de komende decennia alleen maar zal stijgen. Nog even en ons land bestaat, net als in de Verenigde Staten nu al het geval is, uit meer singles dan setjes. Als ‘verse’ single heb ik de afgelopen tijd met interesse blogs en krantenartikelen gelezen over de economische, politieke, sociologische en culturele gevolgen van deze demografische verschuiving. Noem het beroepsdeformatie, maar daarbij viel het mij op dat er weinig tot niets wordt geschreven over de culinaire consequenties. Al die mensen die in hun uppie aan de prak zitten. Hoe doen ze dat eigenlijk? Klopt het clichébeeld van de alleenwonende man of vrouw die avond aan avond voor de televisie een magnetronmaaltijd naar binnen schuift?

QUINOTTO MET VENKEL, AMANDEL EN AVOCADO
olijfolie; 1 sjalotje, in halve ringetjes; 1 kleine venkelknol, in halve plakjes; 100 g quinoa; 250 ml hete groentebouillon (van een blokje); een klein handje amandelen, met vliesje; 1 kleine avocado; sap van ½ limoen; een greepje koriander, grofgesneden

Verhit de olijfolie in een kleine, zware pan en voeg de sjalot, venkel en een klein snufje zout toe. Laat een paar minuten fruiten. Doe de quinoa erbij en bak eventjes omscheppend mee. Schenk er de bouillon op, breng aan de kook, draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en kook in 15-20 minuten gaar.

Rooster de amandelen in een koekenpannetje. Schil de avocado en snijd het vruchtvlees in niet te kleine brokken. Sprenkel er wat limoensap over tegen het verkleuren.

Haal de pan met quinoa van het vuur en schep er de amandelen, avocado en koriander door. Proef en maak op smaak met zwarte peper, limoensap en eventueel zout. Schep alles in een kom, pak een lepel en tast toe.

Singles eten eenzijdiger
Uit een vragenrondje onder single vrienden bleek dat gelukkig wel mee te vallen. Er wordt heus gekookt in eenpersoonshuishoudens. Maar vrijwel iedereen bij wie ik informeerde, gaf toe het lastig te vinden om die maaltijden een beetje spannend, gezond en gevarieerd te houden. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt mijn veldonderzoek. Wie alleen eet, eet door de bank genomen ongezonder dan wie samen met anderen aan tafel zit. Singles hebben over het algemeen een eenzijdiger dieet en consumeren bijvoorbeeld minder fruit, groente en vis.

De statistieken zeggen ook dat alleenstaanden meer voedsel weggooien. Wat niet zo vreemd is als je bedenkt dat supermarkten zich nog altijd voornamelijk op gezinnen richten. Het merendeel van de verpakte producten is bedoeld voor 2 tot 4 personen. Bovendien zijn recepten in kookboeken, tijdschriften, kranten en online vrijwel zonder uitzondering bedoeld voor twee of meer. Geen wonder dat alleeneters zich nogal eens genoodzaakt zien om meerdere dagen achtereen hetzelfde te eten. Wat natuurlijk prima is voor een keer. Maar niet bepaald bevorderlijk voor het eetplezier.

Iets fatsoenlijks op tafel
Koken voor één, zo merkte ik na mijn scheiding, vergt echt een andere benadering dan koken voor twee, of voor een heel gezin. De uitdaging is om met weinig ingrediënten (want je wilt zo weinig mogelijk weggooien) en in niet al te veel tijd (want je wilt niet elke dag een uur in de keuken staan voor iets dat je in tien minuten gaat opeten) iets fatsoenlijks klaar te maken. En dat is dan alleen nog maar de praktische kant. Er is namelijk nog een drempel die je als solochef moet nemen.

KRUIDIGE LINZENSOEP MET YOGHURT EN RUCOLA
olijfolie; 1 kleine wortel, in kleine blokjes; 1 stengel bleekselderij, in smalle boogjes; 1 teen knoflook, fijngesneden; een snufje chilivlokken; ½ tl gemalen komijn; 125 g Puy-linzen; 2-3 el yoghurt; een handje rucola

Verwarm de olijfolie in een pan en fruit daarin de wortel en bleekselderij een paar minuten. Voeg de knoflook, chilivlokken en komijn toe en bak een minuutje mee.

Schenk 400 ml water in de pan, voeg de linzen toe en breng aan de kook. Laat zachtjes 30 minuten koken.

Pureer de soep. Ik pureer hem vaak half – dat wil zeggen, ik zet de staafmixer er wel even in, maar pureer hem niet helemaal

glad – zodat je een fluwelig soepje krijgt, maar nog iets om op te bijten overhoudt.

Proef en maak de soep pittig op smaak met peper en zout. Schenk in een kom, schep er een dot yoghurt in en garneer met de rucola.

Ik leef nu ruim anderhalf jaar parttime alleen. (De helft van de week wonen mijn zonen bij mij.) Dat ik van alle dingen die ik opeens in m’n eentje moest doen koken het allerlastigst vond, had zeker ook te maken met motivatie. Ik was gewend om te koken voor publiek. Koken was mijn manier om vooral anderen te laten genieten. Waarom zou ik zoveel moeite doen voor mezelf alleen? De eerste negen maanden van mijn sololeven bestonden mijn diners uit supermarktsoep, zakken chips, tosti’s, gebakken eieren, nasi rames en soto ajam van de toko op de hoek en soms zelfs alleen maar uit een kom havermout.

SNELLE AUBERGINELAMSCURRY
100 g lamsgehakt; snuf gemalen komijn; een piepklein snufje kaneel; rijst- of arachideolie; 1 flinke el Indiase tikka masala pasta; 1 kleine of een halve grote aubergine, in dobbelstenen; 1 afbaknaanbrood; een scheut volle yoghurt; een greepje koriander, fijngesneden

Warm de oven alvast voor op 200 °C. Kneed naar smaak komijn, kaneel en zout en peper door het gehakt en rol er kleine balletjes van. Verhit wat olie in een kleine hapjespan en bak hierin de balletjes bruin. Haal uit de pan.

Fruit de tikka masala pasta een minuutje in het achtergebleven braadvet en schenk er 125 ml water bij. Voeg de aubergineblokjes toe en breng aan de kook. Draai het vuur laag en laat 5 minuten zachtjes koken. Doe de gehaktballetjes er weer bij en laat nog 5 minuten sudderen.

Bak de naan af in de oven. Doe de curry in een kom, schenk er een scheut yoghurt op en bestrooi met koriander. Je kunt de naan als bestek gebruiken, door hem in de curry te dopen. Maar een lepel erbij is ook best handig.

Maar toen, langzaam maar zeker, terwijl het rauwste verdriet over mijn gestrande huwelijk begon weg te ebben en het alleen zijn begon te wennen, kwam mijn plezier in koken terug. Ik kocht geen kant-en-klare soepen meer, maar maakte ze zelf. Ik kookte rijst en roerbakte er groenten bij die ik op smaak bracht met gember, chilipeper en sojasaus. Ik bakte een stuk zalm, of een biefstuk, en at daar een salade bij. Ik bereidde spaghetti en maakte er een sport van om de saus in precies dezelfde tijd te maken als de pasta kookte.

Niet op de bank, maar keurig aan tafel
Ik at steeds minder vaak onderuitgezakt op de bank voor de televisie, maar keurig rechtop aan tafel. Ik begon een degelijke basisvoorraad aan te leggen in mijn nieuwe keukentje, zodat ik ook op drukke dagen, wanneer ik laat thuiskwam, nog snel iets in elkaar kon fröbelen. En ik begon er lol in te krijgen. Kijk mij eens lekker eten, zei ik tegen mezelf wanneer ik in m’n uppie aan tafel zat en mijn lepel in een bordje risotto zette. Kaarsjes aan, muziekje op, glas wijn erbij.

Nu solo het nieuwe samen lijkt te worden, is het volgens mij hoog tijd om de single in de keuken eens wat serieuzer te gaan nemen. Daarom schreef ik een kookboek met recepten voor 1 persoon. Koken voor jezelf is, weet ik inmiddels, niets meer of minder dan een exercitie in houden van jezelf. En kan net zo bevredigend zijn als koken voor anderen. Misschien wel júíst. In wezen ben jij immers je eigen ideale gast: iemand van wie je precies weet wat-ie lekker vindt.

41497359_1783170471720809_5530967426755198976_n

Kooktips voor singles
Ontdek en volg je eigen smaak. Het maakt niet uit wat je maakt, als jij er maar zin in hebt. Je hoeft met niemand rekening te houden.

Leg een voorraadkast aan. Voor jezelf koken betekent ook dat je zelf boodschappen moet doen. Het is fijn als je die drempel niet elke dag hoeft te nemen.

Omarm het eenpansgerecht. Voor jezelf koken betekent namelijk ook dat je zelf de afwas moet doen…

Koester het ei. Gebakken, gekookt, geroerd, je tovert er binnen 10 minuten iets voedzaams mee op tafel. Wie eieren in huis heeft, hoeft nooit te verhongeren.

Experimenteer! Zie voor jezelf koken als een kans om nieuwe dingen te proberen. Zelfs als wat je in elkaar flanst niet te hakken blijkt, is er niks aan de hand. Er is altijd nog bezorgpizza.

Op 2 november verschijnt van Janneke Vreugdenhil Solo Food, met recepten voor solo-koks. 19,99 euro, 192 pagina’s.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.