Waarom smelten we van huilende mannen?

Mannen, jullie hoeven je niet meer in te houden want huilende mannen zijn populair. Zo geliefd zelfs dat er een aparte onderdeel op Reddit voor is opgericht: Happy Crying Dads. Blijkbaar maakt het iets los, want de video’s worden massaal bekeken.

broken heart love sad
Photo by burak kostak on Pexels.com

Reddit is een sociale media-website waarop verschillende subreddits, een soort fora, bestaan. Voor bijna elk onderwerp is er wel een aparte subreddit. Zoals Happy Crying Dads, die staat vol met video’s en foto’s van huilende mannen. Sporters die een wedstrijd winnen of vaders die te horen krijgen dat ze opa zullen worden: allemaal pinken ze een traantje weg. Bijna dagelijks komt er weer een nieuwe video bij op de site.

Mannen huilen niet zomaar
Emotie- en huilonderzoeker Ad Vingerhoets snapt de aantrekkingskracht van de video’s wel. “Het is interessant om te zien omdat het minder vaak voorkomt”, zegt hij. “Mannen huilen niet zomaar.”

Heimwee, liefdesverdriet en rouw, dat zet mannen volgens Vingerhoets het vaakst aan tot natte ogen. “Huilen straalt eigenlijk machteloosheid uit, maar ook iets menselijk”, vertelt de onderzoeker. “Ze komen gevoelig over, maar ook stoer. Het grootste deel van de kijkers zullen wel vrouwen zijn.”

Regels rondom huilen
Wat ook meespeelt, zijn de zogenaamde regels waarin mannen en vrouwen ‘mogen’ huilen, zegt emotieonderzoeker Agneta Fischer. “Mannen mogen alleen huilen als het echt erg is. Van vrouwen wordt snel verwacht dat ze huilen.” Kortom: we verwachten niet dat mannen gaan huilen. “Daarom raakt zo’n filmpje ons meer.”

Desondanks wordt het taboe langzaam doorbroken. “Ik geloof dat mannen zich er steeds minder voor schamen”, vertelt de Fischer. “Je ziet meer mannen huilen op tv waardoor er nu positiever op gereageerd wordt.”

Een paar voorbeelden
En dus delen we de filmpjes, op Facebook, Twitter en andere social media. Dat zagen we de afgelopen tijd ook. Vooral tijdens de feestdagen liep Happy Crying Dads over van emotionele flimpjes, toen veel vaders werden verrast met het weerzien van familieleden of attente cadeau’s. “Het heeft iets puurs”, zegt Steven Strijbosch, hoofdredacteur van Upcoming​. “Een filmpje moet het iets in je losmaken en emotie oproepen om populair te worden. En dit maakt zeker iets los.”

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.