Burnout door je relatie. Hoe kan dat?

Burnout door je relatie: Een gezonde relatie voegt veel toe aan je leven. Zo vorm je binnen de ideale relatie een team, waarbinnen je elkaar aanvult en elkaar de ruimte geeft om je te ontwikkelen. Wanneer je personen die al lange tijd een succesvolle relatie met elkaar hebben vraagt naar hun ‘geheim’, dan is het antwoord vaak tweeledig. Respect voor elkaar en af en toe concessies doen (het bekende water bij de wijn doen) hoort erbij in een relatie.

adult art conceptual dark
Photo by Pixabay on Pexels.com

Ook het ontwikkelen van eigen interesses en elkaar voldoende ruimte gunnen om eigen dingen te doen, is gezond. Deze eigen hobby’s of interesses zorgen er immers voor dat het leven niet alleen leuk blijft en dat je blijft leren en ontwikkelen. Ook zorgen eigen interesses ervoor dat je elkaar iets te vertellen (en wellicht te leren) hebt.

Moeilijkheden het hoofd bieden binnen een relatie

Binnen iedere relatie krijg je te maken met spanningen. Vaak liggen zaken die met het dagelijks leven te maken hieraan ten grondslag. Zo zijn veel voorkomende situaties waarbij de kracht van de twee partners en de band tussen beide personen worden getest. Zaken als financiële problemen, een burnout van een van beide partners, een overlijden in de familie of een ontslag. Kun je omgaan met deze situaties en ook in moeilijke tijden steun bieden en elkaar aan het lachen maken? Dan heb je een waardevolle basis voor een relatie die voor beide partners veelbetekenend is.

Fasen van de relatie

Bijna iedereen heeft wel een vriend of vriendin in de vrienden- of kennissenkring die werkelijk alles opzij zet voor zijn of haar partner. Zo is het volledig begrijpelijk en natuurlijk dat je, wanneer je elkaar leert kennen, veel tijd met elkaar probeert door te brengen. Tijdens de periode van eerste verliefdheid wachten we vaak smachtend op een telefoontje, een berichtje en kunnen we niet wachten tot we onze nieuwe liefde weer zien. Deze periode is uiteraard belangrijk en waardevol voor het bepalen of de persoon waar je gevoelens voor hebt, ook echt geschikt is voor jou. Denk er dus niet teveel van wanneer een goede vriend of vriendin tijdens de eerste weken in een nieuwe relatie weinig van zich laat horen.

De zaken worden anders als dit maanden (of jaren) lang doorgaat. Het is simpelweg niet gezond om werkelijk alles te laten vallen voor je relatie. Niet meer deelnemen aan het leven naast jouw relatie, geen gesprekken voeren met hechte vrienden en absoluut alles samen doen met je partner, werkt uiteindelijk vaak verstikkend. Vaak zie je dat in een onevenwichtige relatie waarbinnen geen ruimte is voor eigen vrienden of interesses, een van beide partners te maken krijgt met een burnout die ontstaat door de gevolgen van de relatie.

Wat is een burnout door je relatie?

Aan een relatie moet je altijd blijven werken, dat is duidelijk. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarbij het werken aan de relatie zoveel energie kost en zoveel spanning oplevert, dat je bepaalde symptomenontdekt bij jezelf. Het gebeurt maar al te vaak dat anderen ons op veranderingen in ons gedrag moeten wijzen, waardoor we ons opeens realiseren dat we niet meer zijn wie we waren.

Ervaar je bepaalde symptomen (waar we zo nader op ingaan), heb je een gebrek aan energie, voel je je lusteloos of heb je het gevoel dat jouw relatie een strijd is geworden? Dan is het mogelijk dat je aan een burnout door jouw relatie lijdt. Een burnout krijg je door een langere periode (bijvoorbeeld een half jaar) stress en spanning te ervaren. Het gevolg hiervan kan zijn dat je zoveel water bij de wijn doet, dat je jezelf en je eigen wensen en gezondheid in de steek laat.

Factoren die de kans op een burnout in je relatie groter maken

Er zijn factoren die de kans op een burnout in je relatie groter maken. Te denken valt aan een partner die een vorm van autisme of adhd heeft (of andere ontwikkelstoornissen)of kinderen die extra aandacht vragen. Ook andere vormen, zoals hoogbegaafdheid bij een partner, kan ervoor zorgen dat je op je tenen gaat lopen en het stuur van je leven uit handen geeft. Een burnout ligt dan al snel op de loer.

Een burnout kent zelden een enkele oorzaak. Wanneer je burnout gaat door je relatie, zijn er vaak dieper liggende oorzaken aan te wijzen.

Ook zijn veeleisendheid, onzekerheid en perfectionisme natuurlijk typische ‘burnoutboosters’

Veel voorkomende symptomen van een burnout in je relatie

Je voelt je emotioneel leeg

Ben je continu vermoeid en heb je geen zin meer om initiatief te tonen? Wil je het liefst alleen maar slapen, of jezelf afzonderen van de wereld? Vaak beschrijven mensen een vlak gevoel. Je lacht minder, huilt minder en ervaart simpelweg minder emoties. Ook kan het erop lijken dat er een glazen wand tussen jou en de rest van de wereld staat. Je bent er wel, maar zaken gaan langs je heen. Je hebt geen energie om deel te nemen aan leuke dingen en je vermoeidheid gaat niet weg na een ochtendje uitslapen.

Sociale situaties uit de weg gaan

Sociale contacten onderhouden kost je veel moeite. Een dagje shoppen met een vriendin, gezellig samen eten met familie of vrienden, het is je eigenlijk allemaal teveel. Het liefst doe je snel je boodschappen en verstop jij je in je eigen huis. Ook via whatsapp en de social media reageer je niet meer echt op berichten. Zelfs een feestje met gezellig mensen of een leuk concert lijken je niets. Dit is een duidelijk teken dat jouw emoties op dat moment vervlakt zijn.

Is liefde een illusie? Het ervaren van een burnout door je relatie

Lijkt de liefde een grote illusie? Heb je nog plezier tijdens jullie relatie en ervaar je nog die vlinders in je buik? Is het nog spannend om elkaar te zien, of kost het je allemaal moeite? Wil je eigenlijk een eind maken aan de relatie, maar heb je hier de moed of de kracht niet voor? Vaak denken we op het moment dat we emotioneel vlak zijn, dat ook een nieuwe relatie teveel moeite zou kosten.

Ruzies komen veel voor, of beide partners praten niet meer echt met elkaar. Misschien leven jullie wel totaal langs elkaar heen. Loop weg uit de situatie wanneer jouw partner continu de confrontatie opzoekt en discussies wil starten. Stop met vechten, boek een weekendje weg voor jezelf, neem rust of zoek een goede vriendin of vriend op waar je vertrouwen in hebt. Een burnout heeft vaak een lange herstelperiode als gevolg. Ervaar je een van de bovenstaande symptomen? Dan wordt het tijd om voor jezelf te zorgen.

Een burnout door je relatie voorkomen

Ook wanneer je gelukkig bent binnen jouw huidige relatie en geen problemen ervaart, is het altijd goed om even een stapje terug te doen en jouw eigen gevoelens en gedrag binnen jouw relatie onder de loep te leggen. Zo kun je jouw eigen behoeften bekijken en inzien of er zaken zijn die voor jou of jouw partner niet prettig werken. Een goede communicatie is in de meeste gevallen van onvrede binnen de relatie de sleutel tot succes. Ook wanneer jullie beiden een druk leven leiden, is het belangrijk om af en toe tijd te maken voor een goed gesprek en een leuke date(met je eigen parner). Maak hier tijd voor, zo blijven jullie beiden elkaars prioriteit.

Wat te doen bij een relationele burnout

Leg de focus op jezelf, op jouw rust en jouw gezondheid. Alleen als jij je sterk en goed voelt, kun je weer zinvol nadenken over het eventueel werken aan je relatie. Kortom, het is tijd voor jou. Wat kun je doen?
Ervaar je een depressief gevoel? Kom je niet meer aan rust toe en ben je bijvoorbeeld angstig? Dan is het tijd om advies van een expert in te winnen. Stap naar je huisarts, die je eventueel kan doorverwijzen naar goede hulp. Maak tijd en ruimte voor jou. Zoek rust op. Wandelen, zwemmen, fietsen, waar houd je van? Zet de eerste stappen en zet jezelf in een activiteit, het liefst in de frisse lucht. Probeer aan te voelen wat prettig is voor jou. Beperk prikkels zoals veel licht, harde muziek en drukte.

Voor jezelf zorgen in een relatie

Leer weer te voelen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Doe mindfullness oefeningen, ontspan met yoga, knuffel en verzorg je huisdier, trakteer jezelf op een sauna, boek een massage. Doe een ding tegelijk. Probeer volledig in het moment te leven en ervaar wat je voelt. Probeer gedachten niet dwangmatig weg te duwen, maar geef jezelf de mogelijkheid om binnen een rustige omgeving volledig te ontspannen. Neem iemand in vertrouwen. Dit kan een goede vriend(in) zijn, maar ook een familielid of een arts. Accepteer dat het soms simpelweg genoeg is.
Binnen een relatie zijn twee mensen verantwoordelijk voor het succes van de relatie. Stoppen met vechten en kiezen voor jezelf is moeilijk, maar belangrijker dan al het andere. Alleen op die manier kun je weer terugkomen bij jezelf en ontdek je langzaamaan weer welke zaken waardevol zijn voor jou. Tijdens een periode van goede zorg voor jezelf, geef je ook jouw partner de ruimte om na te denken.

Werken aan een goede gezondheid bij een burnout door een relatie

Onthoud dat een burnout een moeilijk periode is, die je vaak geen twee keer meemaakt. Je lichaam geeft op dit moment aan dat je teveel van jezelf geëist hebt. Jouw geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als jouw fysieke gezondheid. Vergeet niet dat langdurige spanning een groot negatief effect kan hebben en tot uiting kan komen in lichamelijke klachten.

Hierbij kun je denken aan spanningshoofdpijn, maagklachten, duizeligheid, een verhoogde hartslag en vele andere voorkomende klachten. In sommige gevallen kan een arts voor een bepaalde tijd rustgevende middelen voorschrijven. Dit kan je helpen om je lichaam weer tot rust te laten komen. Zo is een burnout niet het einde, maar een nieuw begin.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.