Wanneer wordt woelen in bed een probleem?

We woelen allemaal in ons bed, de ene nacht al wat meer dan de andere. Eigenlijk is het doodnormaal dat we ons ‘s nachts meerdere keren per uur draaien. Tijdens de slaap woelen we om de bloedcirculatie op peil te houden en hierdoor zijn we ook minder stijf bij het ontwaken. Toch maken mensen zich ongerust als ze hun draai niet vinden in bed en hierdoor de slaap niet kunnen vatten.

photo of a woman hugging a blue pillow
Photo by bruce mars on Pexels.com

Woelen vormt pas een probleem als we na een half uur nog altijd onze draai niet gevonden hebben in bed. Het rollen van de ene op de andere zijde brengt innerlijke stress teweeg. Door het eindeloos woelen, gaan we piekeren en vallen we veel te laat in slaap. Ons bed voelt niet meer comfortabel aan en op lange termijn kunnen we hierdoor lijden aan slapeloosheid.

Oorzaken
Meestal heeft het gedraai er vooral mee te maken dat we nog te veel spanning meenemen en onrustig naar bed gaan. Psychologische spanning zorgt ervoor dat we onrustig liggen. Doordat de spieren gespannen zijn, vinden we geen comfortabele houding. Als we mentaal niet ontspannen zijn, zullen we ook lichamelijk geen rust vinden. Ontspannen is dus de boodschap.
Het woelen kan ook een lichamelijke oorzaak hebben, zoals pijnklachten. Mensen met rugklachten zoeken een pijnvrije positie om te slapen en kunnen ook ’s nachts wakker worden door een slechte ligpositie.
Het woelen kan echter ook komen door een slecht slaapsysteem: een oncomfortabele matras en/of een slecht kussen. Niet alleen gaan we hierdoor meer woelen alvorens in slaap te vallen, tijdens de slaap rollen we ook meer heen en weer, wat nadelig is voor de slaapkwaliteit.
Als we door het woelen minder snel de slaap vatten, kunnen we een chronisch slaaptekort ontwikkelen. Hierdoor worden het natuurlijke slaapritme en het biologische ritme verstoord. Slaaptekort kan tal van lichamelijke aandoeningen veroorzaken, maar kan ook de oorzaak zijn van depressies en burn-out.

Wie te weinig of slecht slaapt, presteert overdag minder en raakt snel moe en lusteloos. Het is belangrijk om slapeloosheid snel aan te pakken. Na drie nachten onvoldoende nachtrust dient men in principe al in te grijpen!

Wanneer het woelen een probleem vormt, is het belangrijk om na te gaan of de matras van goede kwaliteit is. Ook het hoofdkussen speelt een cruciale rol. Met een hoogkwalitatief slaapsysteem zoals dat van Dorsoo, val je gemakkelijker in slaap, woel je minder en sta je uitgerust op.

Een goed slaapsysteem zorgt voor een correcte slaaphouding. Een gezonde slaaphouding is belangrijk om de rug en de spieren te ontlasten tijdens de slaap. Zo kan het lichaam herstellen. De ideale slaaphouding is een houding die de natuurlijke kromming van de rug respecteert. Het bed dient de rug zodanig te ondersteunen dat heel de wervelkolom, inclusief de nekwervels, op één lijn ligt. Bij rugpijn wordt vaak aanbevolen om op de zij te slapen. Het bovenste been is dan opgetrokken en rust op een kussen. Het onderste been is lichtjes achterwaarts gestrekt.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.