Waarom dinsdag de meest depri dag van de week is (en niet maandag)

Veel mensen denken dat maandag de meest depressieve dag van de week is, maar volgens Britse onderzoekers klopt dat niet. Zij ontdekten dat we ons op dinsdagen het meest somber voelen. En dit is waarom.

lightning strike the ground during night time
Photo by Sebastian Voortman on Pexels.com

Waarom dinsdag de meest depri dag van de week is (en niet maandag)
Niet maandag, maar dinsdag is de meest deprimerende dag van de week. Dat stellen althans wetenschappers van de London School of Economics. Volgens de onderzoekers zijn we aan het begin van de werkweek het minst happy. Met als dieptepunt dus de dinsdag. De wetenschappers denken dat dit komt omdat het weekendgevoel op maandag nog niet helemaal is verdwenen, maar op dinsdag wel. Dat terwijl het volgende weekend nog lang niet in zicht is. Maar waarom staat maandag wereldwijd dan bekend als de meest grijze dag van de week? En is dat altijd zo geweest?

 

Dat we allemaal denken dat maandag de meest depri dag van de week is zou best wel eens kunnen komen door een reclamestunt van een gewiekst reisbureau. In 2005 riep dit bureau de hulp in van Porter Novelli, een bekend Britse reclamebureau. Hun missie? Zoveel mogelijk vakanties aan de man brengen. Om dit voor elkaar te krijgen, schakelde Porter Novelli psycholoog Cliff Arnall in. Arnall bedacht Blue Monday: een ‘formule’ om de derde maandag in januari te bestempelen als de meest deprimerende dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, we hebben geen cent meer te makken, de lente laat op zich wachten, goede voornemens zijn gesneuveld en dan is het ook nog eens maandag. Arnall’s advies om aan dit gevoel te ontsnappen? Juist, een reisje boeken. De Blue Monday reclamestunt werd én wordt sindsdien serieus genomen door tal van gezondheidsorganisaties wereldwijd, ook in Nederland. Dat terwijl we op dinsdagen dus minder lekker in ons vel zitten dan op maandagen.

 

3 tips voor een happy dinsdag
Vanmorgen met je verkeerde been uit bed gestapt? Met deze 3 tips lukt het misschien om deze dinsdag toch nog een positieve wending te geven:

1) Sla je ontbijt niet over
De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Het is daarom belangrijk je dag te beginnen met een uitgebalanceerd ontbijt. Je lijf beschikt dan direct over voldoende voedingsstoffen waarmee het dit ‘gelukshormoon’ kan gaan aanmaken. Echte serotonine boosters zijn bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes en bananen.

2) Boek een massage
Als je niet lekker in je vel zit, dan kan een goede massage een wereld van verschil maken. Doordat je wordt aangeraakt maakt je lichaam het knuffelhormoon oxytocine aan. Je voelt je direct een stuk prettiger. Na een massage zijn ook de cortisol waarden in je bloed lager. En hoe minder van dit stresshormoon je bijnieren aanmaken, hoe beter. Op zoek naar een fijne massage salon? Voor deze 3 (totaal verschillende) adresjes in Amsterdam steken wij ons hand in het vuur.

3) Ga bakken
Het klinkt te simpel voor woorden, maar als we op de redactie érgens happy van worden dan is het de geur van een versgebakken cake. En we zijn niet de enigen. Heel veel mensen vinden de geur van koekjes, cake en brood geruststellend en rustgevend. Maar het is niet alleen de geur die kalmeert, het bakken zelf brengt je terug in het hier en nu. Maak bijvoorbeeld eens deze hartverwarmende Ayurveda cake met helende krachten. Meer zin in iets hartigs? Probeer dan deze overheerlijke lasagne. Als je daar niet van opknapt weten wij het ook niet meer…

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.