Goed nieuws: slapen maakt mooi

Goed nieuws: slapen maakt mooi! Een uitstekende reden dus om lekker vroeg onder de wol te kruipen, zeker in deze tijd van het jaar. Dit zijn de beste tips voor een gezonde nacht en morgen mooi weer op.

close up photography of woman sleeping
Photo by bruce mars on Pexels.com

Terwijl we slapen…
…worden de stamcellen in de huid actief. Ze geven het signaal af voor het herstel van alle beschadigde huidcellen en voor de aanmaak van nieuwe. De huid ontdoet zich van afvalstoffen en nieuwe collageenvezels worden aangemaakt. ’s Ochtends worden we dus wakker met een vernieuwde en verbeterde versie van onze huid.

Kies de juiste nachtcrème
Nachtcrème helpt de huid een handje bij alle nachtelijke werkzaamheden. Een vochtarme huid heeft – logisch – vooral vocht nodig om goed te kunnen herstellen. Gebruik daarvoor dus een vochtinbrengende crème. Om rimpeltjes en lijntjes tegen te gaan, is een regenererende nachtcrème nodig, die de huidvernieuwing een oppepper geeft. Wordt de huid wat ouder, dan kan de collageenproductie wel een duwtje in de rug gebruiken met bijvoorbeeld een anti-age nachtcrème.

Vervang het kussensloop om de dag
Last van een onzuivere huid? Vervang het kussensloop dan om de dag. Zo kunnen talg, transpiratievocht en bacteriën die vrijkomen tijdens onze slaap geen onzuiverheden veroorzaken.

Gezicht reinigen in de ochtend
Tijdens het slapen stapelen afvalstoffen zich op de huid op. ’s Ochtends even goed reinigen dus, om de nieuwe dag fris en stralend te beginnen.

Natte haren? Eerst drogen
Lekker in bad en dan naar bed: prima voor de ontspanning. Ga bij voorkeur wel met droog haar slapen. Nat haar is heel kwetsbaar en kan door het draaien op het kussen gaan klitten en zelfs breken. Eerst even föhnen dus en dan: welterusten.

Geurbuideltje voor een heerlijke rust
Moeite om in slaap te vallen? Probeer het eens met een geurbuideltje naast het kussen. Citroenmelisse, lavendel en kamille hebben een rustgevende werking. Geurbuideltjes zijn heel simpel zelf te maken: stop de gedroogde kruiden in een linnen of katoenen lapje en bind dat dicht. Met een druppel etherische olie erbij blijft de geur langer hangen.

Slaap op je rug voor minder rimpels
De meeste mensen slapen het liefst op hun zij. Daarbij zijn een goed matras en dito kussen belangrijk, anders ligt de wervelkolom niet recht. Slapen op de buik geeft veel druk op de organen en zorgt voor spanning in schouders en nek. Niet ideaal dus. Slapen op de rug is het beste voor ons lichaam. Daarbij kunnen we vrij ademhalen en de druk wordt gelijkmatig over het lichaam verdeeld. Vooral bij lage rugklachten is slapen op de rug aan te raden. En nog een voordeel: je wordt wakker zonder slaaprimpels in het gezicht.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.